AbroadAchmeaadd-useradditional-insuranceaddress-homeAeroplanealert-questionmarkAlternative Healthapp-storeapplearrow-downarrow-leftarrow-rightarrow-upassignmentAvatarballpointbasic-insurancebijeenkomstBinocularsbonescalculatorcalender Chat arrow-rightcircle-crossclockcollectivitycommunity Icon contractcoursecross-signcrossdata-usagedcz-cross-flatdental-insurancedeprecation-datelogo digiddip pendocumentDownloadeducatiefeHerkenning logoEmailerror-signeuroeventexclamationeyeEyesfacebookFeetfilefilmfishflagformulierFysiotheraphyhandsHear And SpeakHomehospital-crossHospitalichtusidealidentityinfo-signinstagramlamplaptopLego BricksLight Bulblinkedinlive_streamLocation MarkerloopmailMedicinMegaphoneMental HealthmenumicrophoneminusmobileMoney Slicemost chosennew-windownokNote Crossednote-moneynoteok-signokpaint-rollerPassword HidePassword Showpayment-cardpayment-infopersonal-infopiggy-bankicons/ui/16/pointer/crosspin-exclamationicons/ui/16/pointer/homeicons/ui/16/pointer/succesicons/ui/16/pointer/question-markpinplay-storeplus-signpluspodcastPregnancyShapequestion-answerquestion-markreceiving-moneyRemainingrssscaleSearchShaking Handssheetshield-crossedSkinSmartphonespeakerspinnerster halfstarsuggestionswipetagTeethtelephonethumb-downthumb-upthumbs-uptipToolsToothTransporttrashtwitteruploadUservideowalletwarning-signwhatsappyoutubeyoutube
action-block-cornerSquareexperience-header-blockquote-cornerSquare
Navigatie overslaan
De Christelijke Zorgverzekeraar logo
Over onsZakelijk
  • Inloggen met DigiD DigiD logo
  • Meer over Mijn | Polis
  • Home
  • Zorgverzekering
    • Alle zorgverzekeringen
    • Basisverzekeringen
    • Eigen risico
    • Aanvullende verzekeringen
    • Tandartsverzekeringen
    • Collectieve zorgverzekering
    • Jongeren en studenten
    • Bereken uw premie
  • Christelijke zorg
    • Christelijke zorg en hulp
    • Zwanger en geboorte
    • Geestelijke gezondheidszorg
    • Verpleging en verzorging
    • Levenseinde
    • Christelijke relatietherapie
    • Alle christelijke vergoedingen
    • Christelijke zorgverlener vinden

    Zorgen voor elkaar

    • Sterke relaties
    • Mentaal sterker
    • Omgaan met rouw
    • Bekijk al onze programma's
  • Vergoedingen
    • Alternatieve geneeswijzen
    • Bril en contactlenzen
    • Fysiotherapie
    • Psychische zorg (GGZ)
    • Tanden
    • Zwanger (worden)
    • Alle vergoedingen
    • Eigen risico
    • Polisvoorwaarden en reglementen
  • Zorg regelen
    • Hulp bij zorg regelen
    • Sneller aan de beurt
    • Kraampakket aanvragen
    • Online christelijke zelfhulp
    • Vind een zorgverlener
  • Service & Contact
    • Contact
    • Rekening insturen
    • Downloads
    • Verandering doorgeven
    • Machtiging voor informatie
    • Alles over betalen
    • Zorgpas aanvragen
    • Naar het buitenland
    • Opzeggen
    • Pers
  • Over ons
  • Zakelijk
Zoeken

Bijzondere optische hulpmiddelen
Vergoeding 2024

Bent u slechtziend? Bij De christelijke zorgverzekeraar krijgt u een vergoeding voor bijzondere optische hulpmiddelen.

Bekijk de vergoedingen van 2025
Laat mijn verzekering zien
Log in en bekijk welke vergoedingen en voorwaarden voor u gelden.
DigiD logo Log in met DigiD
Geen DigiD? Vraag aan
Hidden geen product gekozen tab

Vergoedingen en voorwaarden

Kies uw verzekering en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw verzekering horen.

Vergoedingen en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Principe Polis

100%

Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft.

Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die slechtziend zijn.

Wat krijgt u vergoed?

  • een elektronische handloep in bruikleen
  • loep- en telescoopbrillen in bruikleen
  • verrekijkerbril in bruikleen
  • een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom

Wat krijgt u niet vergoed?

  • eenvoudige hand- en standloepen
  • eenvoudig lees- en schrijfmateriaal

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig voor een ptosisbril of kappenbril. In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden.

Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.

Waar kunt u terecht?

U terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.

Vind een zorgverlener

Vergoedingen en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Principe Polis

100%

Smallpolisgeen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft.

Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die slechtziend zijn.

Wat krijgt u vergoed?

  • een elektronische handloep in bruikleen
  • loep- en telescoopbrillen in bruikleen
  • verrekijkerbril in bruikleen
  • een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom

Wat krijgt u niet vergoed?

  • eenvoudige hand- en standloepen
  • eenvoudig lees- en schrijfmateriaal

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig voor een ptosisbril of kappenbril. In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden.

Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.

Waar kunt u terecht?

U terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.

Vind een zorgverlener

Vergoedingen en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Principe Polis

100%

Mediumpolisgeen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft.

Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die slechtziend zijn.

Wat krijgt u vergoed?

  • een elektronische handloep in bruikleen
  • loep- en telescoopbrillen in bruikleen
  • verrekijkerbril in bruikleen
  • een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom

Wat krijgt u niet vergoed?

  • eenvoudige hand- en standloepen
  • eenvoudig lees- en schrijfmateriaal

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig voor een ptosisbril of kappenbril. In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden.

Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.

Waar kunt u terecht?

U terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.

Vind een zorgverlener

Vergoedingen en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Principe Polis

100%

Largepolisgeen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft.

Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die slechtziend zijn.

Wat krijgt u vergoed?

  • een elektronische handloep in bruikleen
  • loep- en telescoopbrillen in bruikleen
  • verrekijkerbril in bruikleen
  • een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom

Wat krijgt u niet vergoed?

  • eenvoudige hand- en standloepen
  • eenvoudig lees- en schrijfmateriaal

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig voor een ptosisbril of kappenbril. In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden.

Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.

Waar kunt u terecht?

U terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.

Vind een zorgverlener

Vergoedingen en voorwaarden

Opbouw vergoeding

Principe Polis

100%

Extra Largepolisgeen extra vergoeding
Eigen risico U betaalt eigen risico

U betaalt geen eigen risico voor hulpmiddelen die u in bruikleen heeft.

Collectiviteitsvoordeel Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief.

U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier

Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.

Voor wie is de vergoeding?

Voor mensen die slechtziend zijn.

Wat krijgt u vergoed?

  • een elektronische handloep in bruikleen
  • loep- en telescoopbrillen in bruikleen
  • verrekijkerbril in bruikleen
  • een ptosisbril/veer en een kappenbril in eigendom

Wat krijgt u niet vergoed?

  • eenvoudige hand- en standloepen
  • eenvoudig lees- en schrijfmateriaal

U heeft een aanvraag met motivatie nodig

Bij een eerste aanschaf heeft u een aanvraag met motivatie nodig voor een ptosisbril of kappenbril. In de aanvraag staat de reden waarom u het hulpmiddel nodig heeft. Vraag dit aan uw oogarts of een Regionaal Centrum voor Blinden en Slechtzienden.

Wilt u een elektronische handloep? Vraag dan de aanvraag met motivatie aan uw behandelend arts. Met de aanvraag met motivatie kunt u direct contact opnemen met een leverancier.

U heeft vooraf toestemming van ons nodig bij een niet-gecontracteerde leverancier

Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Gaat u naar een leverancier waar wij wel afspraken mee hebben gemaakt? Dan heeft u geen toestemming van ons nodig.
En als u een bijzonder optisch hulpmiddel voor dichtbij krijgt en u ooit eerder een beeldschermloep heeft gekregen.

Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?

Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn van een kappenbril is minimaal 3 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 3 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. De gebruikstermijn is minimaal 5 jaar. Moet uw hulpmiddel binnen 5 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan. Bij een niet-gecontracteerde leverancier vraagt u zelf toestemming. Met de aanvraag stuurt u de motivatie en een offerte mee.

Waar kunt u terecht?

U terecht bij een leverancier voor bijzondere optische hulpmiddelen. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Een niet-gecontracteerde zorgverlener moet aangesloten zijn bij de Nederlandse Unie van Optiekbedrijven als Low Vision bedrijf.

Vind een zorgverlener

Ook interessant

  • (Christelijke) zorgverlener vinden
  • Rekening insturen

Extra informatie

  • Alle polisvoorwaarden lezen
  • Vergoedingen in 1 overzicht
  • Tarieven niet-gecontracteerde zorg

Klantenservice

071 308 38 88

(ma-vr, 8.30 - 17.30 uur)

Download onze app

Extra services speciaal voor u

  • privacy
  • veiligheid
  • disclaimer
  • cookies
  • toegankelijkheid
De christelijke zorgverzekeraar is onderdeel van Zilveren Kruis