We testen onze ideeën
Lees meer over onze onderzoeken
Wat vinden klanten van ons magazine In verbinding?
We sturen klanten 2x per jaar een magazine toe via de post. In april of mei is dat het magazine In verbinding en in november of december het magazine Liv. Wat vinden klanten van het magazine In verbinding? Welke artikelen lezen ze? En krijgen ze de informatie het liefst zoals nu, of op een andere manier? En willen ze aangeschreven worden in je/jij of u?
Uitslag: de resultaten van het onderzoek volgen later dit jaar
Onderzoek: vragenlijst via post en via e-mail
Periode: mei 2025
Wat vinden klanten van onze aanvullende verzekeringen?
Via klantonderzoeken vragen we elk jaar wat klanten vinden van onze producten. Natuurlijk denken we ook na over de toekomst. Ook daarbij vragen we klanten mee te denken over de toekomst van onze aanvullende verzekeringen en tandartsverzekeringen. Wat als we het eens helemaal anders zouden doen? Met meer oog voor solidariteit (samen dragen wat iemand alleen niet kan), keuzes voor christelijke zorg en minder keuzestress? Samen met een onderzoeksbureau ontwikkelden we verschillende ideeën. Deze ideeën hebben we teruggebracht naar 3 keuzes. Voor het nadenken hierover hebben we groepjes klanten uitgenodigd.
Uitslag: klanten zijn positief over het idee, we werken verder aan het idee
De informatie zelf willen we niet naar buiten brengen. Daarom kunnen we er niet heel veel over zeggen. Klanten reageerden positief op de ideeën rondom solidariteit en de geboden keuzes. Op dit moment werken we verder aan het idee. Daarin nemen we de feedback van klanten mee. Als het idee helemaal uitgewerkt is, en het positieve kansen biedt, starten we een nieuw onderzoek.
Onderzoek: via onderzoeksbureau, bijeenkomsten met klanten
Periode: november/december 2024
Welke nieuwe naam vinden klanten bij ons passen?
We willen een naam die direct duidelijk maakt wat je van ons kunt verwachten. En die breder is dan alleen bescherming van het leven. We zetten ons namelijk ook in voor: christelijke zorg én zorgen voor elkaar en jezelf. We vroegen verschillende groepen klanten met ons mee te denken waar de nieuwe naam aan moest voldoen. Hier hadden wij zelf ook ideeën bij.
Uitslag: van Pro Life naar De christelijke zorgverzekeraar
Samen kwamen we uit op 3 duidelijke voorwaarden:
- Een naam die iets zegt over onze identiteit.
- Een Nederlandstalige naam.
- Geen afkorting.
Ook werd genoemd dat de naam uniek moet zijn, niet te lief en niet te ouderwets en ook niet te populair. Samen bedachten we daar namen bij. Met de namen die het meeste kans maakten, deden we verder onderzoek onder klanten en niet-klanten. Daarna kozen we als team de nieuwe naam. Soms is de uitkomst zo simpel, dat je er niet direct aan denkt. De naam was namelijk al jarenlang deel van ons logo: Pro Life, de christelijke zorgverzekeraar.
Onderzoek: bijeenkomsten met klanten, vragenlijst via post en e-mail
Periode: najaar 2023
Wat vinden klanten van een andere manier van informeren?
We zijn een nieuwe schrijfstijl aan het bedenken. Met de nieuwe schrijfstijl willen we informatie duidelijker en vriendelijker overbrengen. We legden klanten 2 soorten brieven voor. En vroegen welke woorden en zinnen ze prettig vinden. Ook vroegen we hen naar de toon van de brieven. En de manier waarop men het liefst aangesproken wordt.
Uitslag: wel een nieuwe schrijfstijl, maar nog geen je/jij
Meer dan 500 klanten deden mee aan het onderzoek. Klanten vinden de nieuwe manier van schrijven vriendelijker en persoonlijker. Dit zit vooral in de beschrijving vanuit De christelijke zorgverzekeraar, wat wij doen en regelen voor de klant. En het gebruik van meer warme, hartelijke zinnen. De overgang van u naar jij roept weerstand op. Daarom besloten we om de manier van schrijven wel aan te passen. Maar klanten met 'u' te blijven aanspreken.
Onderzoek: via onderzoeksbureau, e-mailnieuwsbrief en post
Periode: november 2020
Hoe willen klanten aangesproken worden: je/jij of u?
Vroeger waren onze brieven heel formeel. Ze stonden vol moeilijke woorden en lange zinnen. Het zorgde voor een soort zakelijke afstand. Dat is nu heel anders. De manier van schrijven passen we steeds verder aan: kort, duidelijk en verbindend. Nu schrijven we nog 'u'. We vroegen klanten wat ze ervan vinden als we dit veranderen in 'je'.
Uitslag: de verandering kan gevoelig liggen, dus vervolgonderzoek
Iets meer dan de helft van de lezers geeft aan dat ze je/jij geen probleem vinden. Het is een verandering die gevoelig kan liggen. Zeker bij mensen die het liefst met u aangesproken worden. Daarom besloten we om een groter onderzoek te doen naar de totale manier waarop we schrijven. Zie: ‘Wat vinden klanten van een andere manier van informeren?’
Onderzoek: via e-mailnieuwsbrief en telefoon
Periode: juli 2020