Pruik
Vergoeding 2025
Heeft u uw haar verloren door een ziekte of medische behandeling? Bij De christelijke zorgverzekeraar krijgt u een vergoeding voor een pruik. Voor een toupim van kunsthaar (pruik aan een haarband) of andere hoofdbedekking krijgt u mogelijk een andere vergoeding.
Bekijk de vergoedingen van 2024Vergoedingen en voorwaarden
Kies uw verzekering en bekijk de vergoedingen en voorwaarden die bij uw verzekering horen.
Vergoedingen en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Principe Polis | maximaal € 482,50 per pruik |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico |
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen met:
- haarverlies (alopecia)
- (tijdelijk) haarverlies door chemotherapie of een andere medische behandeling
- een diagnose transseksualiteit. En het moet gaan om mannelijke kaalheid van iemand die als vrouw leeft.
Wat krijgt u vergoed?
- pruik
- Toupim® van eigen haar
Wat krijgt u niet vergoed?
Een pruik wanneer het gaat om klassieke mannelijke kaalheid (alopecia androgenetica).
U heeft soms een verwijzing nodig
U heeft een verwijzing nodig:
- als u voor de eerste keer een pruik aanschaft
- als u overstapt naar een andere gecontracteerde leverancier
U levert de verwijzing in bij uw gecontracteerde leverancier. Gaat u naar een niet gecontracteerde leverancier? Dan stuurt u de verwijzing naar ons.
U heeft soms vooraf toestemming nodig
Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Wilt u een Toupim® van eigen haar? Of heeft u een pruik nodig na een geslachtsveranderende behandeling? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Anders beoordeelt uw leverancier aan de hand van de verwijzing of u een vergoeding krijgt. Dan heeft u geen toestemming nodig.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn is minimaal 1 jaar. Moet uw pruik binnen 1 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.
Waar kunt u terecht?
U kunt naar een leverancier van pruiken. Voor een toupim kunt u alleen terecht bij Toupim B.V. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Uw leverancier moet voor een pruik (haarwerk, haarstuk of toupet) een certificaat hebben van 1 van de volgende organisaties:
Vergoedingen en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Principe Polis | maximaal € 482,50 per pruik |
Smallpolis | geen extra vergoeding |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico |
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen met:
- haarverlies (alopecia)
- (tijdelijk) haarverlies door chemotherapie of een andere medische behandeling
- een diagnose transseksualiteit. En het moet gaan om mannelijke kaalheid van iemand die als vrouw leeft.
Wat krijgt u vergoed?
- pruik
- Toupim® van eigen haar
Wat krijgt u niet vergoed?
Een pruik wanneer het gaat om klassieke mannelijke kaalheid (alopecia androgenetica).
U heeft soms een verwijzing nodig
U heeft een verwijzing nodig:
- als u voor de eerste keer een pruik aanschaft
- als u overstapt naar een andere gecontracteerde leverancier
U levert de verwijzing in bij uw gecontracteerde leverancier. Gaat u naar een niet gecontracteerde leverancier? Dan stuurt u de verwijzing naar ons.
U heeft soms vooraf toestemming nodig
Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Wilt u een Toupim® van eigen haar? Of heeft u een pruik nodig na een geslachtsveranderende behandeling? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Anders beoordeelt uw leverancier aan de hand van de verwijzing of u een vergoeding krijgt. Dan heeft u geen toestemming nodig.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn is minimaal 1 jaar. Moet uw pruik binnen 1 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.
Waar kunt u terecht?
U kunt naar een leverancier van pruiken. Voor een toupim kunt u alleen terecht bij Toupim B.V. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Uw leverancier moet voor een pruik (haarwerk, haarstuk of toupet) een certificaat hebben van 1 van de volgende organisaties:
Vergoedingen en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Principe Polis | maximaal € 482,50 per pruik |
Mediumpolis | geen extra vergoeding |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico |
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen met:
- haarverlies (alopecia)
- (tijdelijk) haarverlies door chemotherapie of een andere medische behandeling
- een diagnose transseksualiteit. En het moet gaan om mannelijke kaalheid van iemand die als vrouw leeft.
Wat krijgt u vergoed?
- pruik
- Toupim® van eigen haar
Wat krijgt u niet vergoed?
Een pruik wanneer het gaat om klassieke mannelijke kaalheid (alopecia androgenetica).
U heeft soms een verwijzing nodig
U heeft een verwijzing nodig:
- als u voor de eerste keer een pruik aanschaft
- als u overstapt naar een andere gecontracteerde leverancier
U levert de verwijzing in bij uw gecontracteerde leverancier. Gaat u naar een niet gecontracteerde leverancier? Dan stuurt u de verwijzing naar ons.
U heeft soms vooraf toestemming nodig
Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Wilt u een Toupim® van eigen haar? Of heeft u een pruik nodig na een geslachtsveranderende behandeling? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Anders beoordeelt uw leverancier aan de hand van de verwijzing of u een vergoeding krijgt. Dan heeft u geen toestemming nodig.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn is minimaal 1 jaar. Moet uw pruik binnen 1 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.
Waar kunt u terecht?
U kunt naar een leverancier van pruiken. Voor een toupim kunt u alleen terecht bij Toupim B.V. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Uw leverancier moet voor een pruik (haarwerk, haarstuk of toupet) een certificaat hebben van 1 van de volgende organisaties:
Vergoedingen en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Principe Polis | maximaal € 482,50 per pruik |
Largepolis | maximaal € 100 extra per pruik |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico |
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen met:
- haarverlies (alopecia)
- (tijdelijk) haarverlies door chemotherapie of een andere medische behandeling
- een diagnose transseksualiteit. En het moet gaan om mannelijke kaalheid van iemand die als vrouw leeft.
Wat krijgt u vergoed?
- pruik
- Toupim® van eigen haar
Wat krijgt u niet vergoed?
Een pruik wanneer het gaat om klassieke mannelijke kaalheid (alopecia androgenetica).
U heeft soms een verwijzing nodig
U heeft een verwijzing nodig:
- als u voor de eerste keer een pruik aanschaft
- als u overstapt naar een andere gecontracteerde leverancier
U levert de verwijzing in bij uw gecontracteerde leverancier. Gaat u naar een niet gecontracteerde leverancier? Dan stuurt u de verwijzing naar ons.
U heeft soms vooraf toestemming nodig
Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Wilt u een Toupim® van eigen haar? Of heeft u een pruik nodig na een geslachtsveranderende behandeling? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Anders beoordeelt uw leverancier aan de hand van de verwijzing of u een vergoeding krijgt. Dan heeft u geen toestemming nodig.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn is minimaal 1 jaar. Moet uw pruik binnen 1 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.
Waar kunt u terecht?
U kunt naar een leverancier van pruiken. Voor een toupim kunt u alleen terecht bij Toupim B.V. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Uw leverancier moet voor een pruik (haarwerk, haarstuk of toupet) een certificaat hebben van 1 van de volgende organisaties:
Vergoedingen en voorwaarden
Opbouw vergoeding
Principe Polis | maximaal € 482,50 per pruik |
Extra Largepolis | maximaal € 200 extra per pruik |
Eigen risico |
U betaalt eigen risico |
Collectiviteitsvoordeel |
Bekijk of u een extra vergoeding krijgt uit uw collectief. |
U krijgt minder vergoed bij een niet-gecontracteerde leverancier
Met een niet-gecontracteerde leverancier hebben wij geen afspraken. Kiest u voor een niet-gecontracteerde leverancier? Dan krijgt u meestal minder vergoed.
Voor wie is de vergoeding?
Voor mensen met:
- haarverlies (alopecia)
- (tijdelijk) haarverlies door chemotherapie of een andere medische behandeling
- een diagnose transseksualiteit. En het moet gaan om mannelijke kaalheid van iemand die als vrouw leeft.
Wat krijgt u vergoed?
- pruik
- Toupim® van eigen haar
Wat krijgt u niet vergoed?
Een pruik wanneer het gaat om klassieke mannelijke kaalheid (alopecia androgenetica).
U heeft soms een verwijzing nodig
U heeft een verwijzing nodig:
- als u voor de eerste keer een pruik aanschaft
- als u overstapt naar een andere gecontracteerde leverancier
U levert de verwijzing in bij uw gecontracteerde leverancier. Gaat u naar een niet gecontracteerde leverancier? Dan stuurt u de verwijzing naar ons.
U heeft soms vooraf toestemming nodig
Gaat u naar een niet-gecontracteerde leverancier? Wilt u een Toupim® van eigen haar? Of heeft u een pruik nodig na een geslachtsveranderende behandeling? Dan heeft u vooraf toestemming nodig. Anders beoordeelt uw leverancier aan de hand van de verwijzing of u een vergoeding krijgt. Dan heeft u geen toestemming nodig.
Moet uw hulpmiddel gerepareerd of vervangen worden?
Neem dan contact op met de leverancier van uw hulpmiddel. De gebruikstermijn is minimaal 1 jaar. Moet uw pruik binnen 1 jaar vervangen worden? Dan vraagt uw leverancier toestemming voor u aan.
Waar kunt u terecht?
U kunt naar een leverancier van pruiken. Voor een toupim kunt u alleen terecht bij Toupim B.V. U vindt gecontracteerde zorgverleners in onze Zorggids. Kiest u voor een niet-gecontracteerde zorgverlener? Uw leverancier moet voor een pruik (haarwerk, haarstuk of toupet) een certificaat hebben van 1 van de volgende organisaties: