Tijdigheid en bereikbaarheid van zorg
Voor sommige zorgsoorten gelden er ook verplichte regels waarin de zorg geleverd moet worden. Deze verplichte regels heten Treeknormen. Als deze Treeknormen gelden, dan worden deze hieronder ook genoemd.
Apothekers
U krijgt geneesmiddelen binnen 24 uur. Of eerder als dit voor de behandeling nodig is. U kunt daarvoor 7 dagen per week, 24 uur per dag terecht bij een apotheek. Tijdens de avond, nacht en in het weekend is farmaceutische spoedzorg voor u via een (dienst)apotheek beschikbaar. Streefnormen en maximale wachttijden voor niet-(sub)acute zorg (de wettelijke treeknorm) bedraagt voor de apotheek: 1 werkdag.’
Fysio- en oefentherapie
Binnen 5 werkdagen kunt u terecht bij een fysiotherapeut en/of oefentherapeut. Een therapeut is bereikbaar binnen 30 kilometer. Streefnormen en maximale wachttijden voor niet-(sub)acute zorg (de treeknorm) bedraagt voor de fysio- en oefentherapeut: 1 week.
GGZ / Crisiszorg
Bij een psychiatrische crisis is er direct hulp
In heel Nederland zijn afspraken gemaakt met GGZ-instellingen. Zij bieden 24 uur per dag, 7 dagen per week hulp aan mensen in acute psychische nood. U kunt niet zelf contact opnemen met de crisisdienst. De huisarts, meldkamer of politie schakelt deze hulp in.
Bent u al in behandeling bij een GGZ-instelling?
Vraag dan aan uw behandelaar welke afspraken er voor u gelden bij een crisis.
Hulpverleners staan klaar om u te helpen
De crisisdienst helpt bij ernstige psychische problemen, die soms samengaan met verslaving. Ze komen zoveel mogelijk naar u toe. Zo krijgt u snel duidelijkheid over wat er aan de hand is en welke zorg nodig is.
De zorg voldoet aan landelijke afspraken
De behandeling gebeurt binnen de afgesproken tijd die in Nederland geldt:
| Fase | Omschrijving | Treeknormen |
|---|---|---|
| Aanmeldwachttijd | De tijd tussen het moment dat u belt voor een afspraak en de dag dat u echt terechtkunt. | 4 weken |
| Behandelingswachttijd tot aan diagnose I | Het aantal weken tussen het 1e contact met uw zorgaanbieder en de diagnose. | 4 weken |
| Behandelingswachttijd tot aan behandeling II | Het aantal weken tussen de diagnose en het begin van de behandeling – niet in een kliniek. | 6 weken |
| Behandeling I + II | Behandelingswachttijd totaal, dus vanaf 1e contact tot behandeling. | 10 weken |
| Behandelingswachttijd tot aan behandeling II | Het aantal weken tussen de diagnose en het begin van de behandeling in een kliniek. | 7 weken |
Huisartsenzorg
U kunt 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep doen op huisartsenzorg. Tijdens de avond, nacht en in het weekend hoort u via uw eigen huisarts waar u terecht kunt om huisartsenzorg te ontvangen. In geval van spoed krijgt u binnen 30 seconden een medisch deskundig persoon aan de telefoon. Streefnormen en maximale wachttijden voor niet-(sub)acute zorg (de treeknorm) bedraagt voor de huisartsenzorg: 3 werkdagen, waarbij geldt dat 80% van de consulten binnen 2 werkdagen moet plaatsvinden.
Hulpmiddelen
We kopen verschillende soorten hulpmiddelen voor u in. Denk aan hulpmiddelen voor zien, horen, bewegen, ademhalen en nemen van medicijnen. Bijvoorbeeld materialen voor diabetes.
We maken afspraken over hoe snel u een hulpmiddel krijgt
Dit verschilt per hulpmiddel. Soms moet het voor u op maat gemaakt worden. Soms is het direct beschikbaar.
We zorgen ervoor dat u de zorgaanbieder goed kunt bereiken
U moet de zorgaanbieder makkelijk kunnen bereiken – telefonisch én online. Ook bij spoed moet dat snel en soepel gaan. We werken waar mogelijk volgens de kwaliteitseisen van Stichting Erkenning Medische Hulpmiddelen (SEMH), zodat u kunt rekenen op betrouwbare hulpmiddelen.
Voor sommige hulpmiddelen is snelle levering extra belangrijk
Daar maken we extra afspraken over. Bijvoorbeeld over spoedlevering en de bereikbaarheid bij spoed. Het gaat dan om:
- infuuspompen
- voedingspompen
- hulpmiddelen tegen doorligwonden
- hulpmiddelen om te bewegen
- hulpmiddelen voor wondzorg of bij problemen met ontlasting en plassen
Spoed kan nodig zijn bij onverwacht ontslag uit het ziekenhuis, bij zorg in de laatste levensfase of bij een storing.
U leest meer over de afspraken voor hulpmiddelen in het Reglement Hulpmiddelen (pdf).
Verloskunde en kraamzorg
U kunt 24/7 een beroep doen op verloskundige zorg. Bij uw verloskundige kunt u terecht voor informatie over de bereikbaarheid 's avonds, 's nachts en in het weekend. Als een kraamverzorgende assisteert bij de bevalling, zorgt de verloskundige ervoor dat de kraamverzorgende op tijd een signaal krijgt. De kraamzorgaanbieder zorgt dat de kraamverzorgende voor ondersteuning op het opgegeven adres aanwezig is.
Kraamzorgorganisaties leveren kraamzorg aan elke verzekerde die woont in hun werkgebied en zich voor de 5e maand van de zwangerschap aanmeldt. Ook tijdens vakanties en feestdagen kunt u kraamzorg gebruiken. Daarnaast zijn kraamzorgorganisaties 24 uur per dag telefonisch bereikbaar voor vragen en advies.
In de Zorggids ziet u met welke verloskundigen en kraamzorgorganisaties in uw woonplaats wij afspraken hebben gemaakt.
Wijkverpleging
U kunt 7 dagen per week, 24 uur per dag een beroep doen op wijkverpleegkundige zorg, als u hier een indicatie voor heeft. Deze indicatie wordt afgegeven door een wijkverpleegkundige bij u in de buurt. Samen met de wijkverpleegkundige bespreekt u welke zorg u wanneer nodig heeft. Deze afspraken worden vastgelegd in uw zorgplan. De wijkverpleegkundige zorgt ervoor dat u op de afgesproken tijden zorg ontvangt. Ook is de wijkverpleegkundige 24 uur per dag bereikbaar in het geval u snel extra zorg nodig heeft.
Voor wijkverpleging hebben wij met zorgaanbieders afspraken gemaakt over de maximale wachttijden. Deze afspraken zijn conform de Treeknormen. Deze Treeknormen zijn landelijk afspraken tussen betrokken partijen in de gezondheidszorg. De afspraken over wachttijden zijn een resultaatsverplichting voor de zorgaanbieders. Afwijken is alleen mogelijk bij zeer uitzonderlijke gevallen zoals landelijke tekorten aan personeel of overmacht situaties.
De normen zijn als volgt gedefinieerd:
Acute situaties: direct
Thuiszorg: binnen 6 weken
Ziekenhuiszorg
U kunt voor medisch-specialistische zorg terecht bij u in de buurt, nadat u bent doorgestuurd door bijvoorbeeld uw huisarts. We hebben met zorgaanbieders afspraken gemaakt over de maximale wacht- en toegangstijden. Deze afspraken volgen de landelijk afspraken over wat men in Nederland een acceptabele wachttijd vindt: de Treeknormen.
Zorgaanbieders houden zich aan deze afspraken maar er kan sprake zijn van overmacht. Zoals landelijke tekorten aan medisch personeel of andere overmachtsituaties. Kan een zorgaanbieder u niet op tijd kan behandelen? Dan zal hij u adviseren om contact op te nemen met Zorgbemiddeling van De christelijke zorgverzekeraar. U mag ook altijd zelf contact met ons opnemen voor Zorgbemiddeling.
Voor spoedzorg kunt u terecht bij de huisarts en tijdens avond- nacht- en weekend bij de huisartsenpost (HAP). Die kan dan, als het nodig is, u doorsturen naar het ziekenhuis. Kunt u niet eerst langs de huisarts? Dan kunt u 24/7 een beroep doen op de spoedeisende hulp van het ziekenhuis.
De Treeknormen zijn:
- Toegangstijd ziekenhuiszorg: 80% binnen 3 weken, maximaal 4 weken
- Wachttijd diagnostiek/indicatiestelling: 80% binnen 3 weken, maximaal 4 weken
- Wachttijd poliklinische behandeling: 80% < 4 weken, maximaal 6 weken
- Wachttijd klinische behandeling: 80% < 5 weken, maximaal 7 weken