Verbeteracties
Dit jaar gaan we aan de slag met:
- Het contact tussen klanten en Klantenservice nog verder ontwikkelen op het gebied van bereikbaarheid en vriendelijkheid.
- Het contact via WhatsApp verder uitbreiden. Deze manier van contact is gestegen van 7,9 in 2024 naar een 8,1 in 2025.
- Goede en duidelijke informatie geven, bijvoorbeeld als het gaat om de ontwikkeling van premies.
Hoe we dat doen? Daarover leest u later meer.
Benieuwd naar andere verbeteracties?
Hier vindt u een aantal voorbeelden van verbeteracties die we deden vanaf 2020.
Het contact met klanten verbeteren en nog beter helpen dan ze verwachten
Het goede gevoel dat klanten hebben bij klantcontact wilden we nóg beter doen. Door onverwachte extra hulp te bieden. En persoonlijke informatie te geven die past bij de situatie. En door goede nazorg. Hieronder 3 voorbeelden.
- Een veranderingenoverzicht op maat: hierin zien klanten precies wat er in hun pakket verandert, in plaats van alle veranderingen in alle pakketten. Natuurlijk kunnen klanten nog steeds ook alle veranderingen zien.
- Actief kaartjes sturen naar klanten na klantcontact: we sturen gemiddeld zo’n 600 kaartjes per jaar. Het gaat ons niet om het aantal, wel om de inhoud. We schrijven een persoonlijke boodschap, denk aan een bemoediging of felicitatie. Natuurlijk gewoon met de hand.
- Goede nazorg: als klanten hun verzekering bij ons opzeggen, sturen we hen een kaartje toe. Daarop staat hoe we hen blijven helpen bij het vinden van christelijke zorg. Uit het oog, betekent bij ons niet uit het hart.
De beste balans tussen premies en vergoedingen
We beoordeelden opnieuw onze premies, collectieve kortingen en collectieve vergoedingen. Hierbij zochten we naar mogelijkheden om klanten zoveel mogelijk gelijk te behandelen. En waar het kan meer keuze te bieden om zich aanvullend te verzekeren. En extra uitleg te geven wanneer we iets niet (helemaal) vergoeden.
- Premies: dit is elk jaar een puzzel. We willen goede (christelijke) zorg bieden, tegen een scherpe prijs. Waarbij we solidariteit omarmen: met elkaar de kosten betalen die iemand zelf niet kan betalen. En waarbij er ruimte is en blijft voor uitstekende service. Aan het aantal klanten te zien dat (steeds opnieuw) voor ons kiest is dat gelukt.
- Collectieve kortingen en voordelen: er mag geen korting meer worden gegeven voor basisverzekering. Dat bood ook de kans om meer verschil te maken. We kwamen met een nieuw pakket: het Aanvullend Zorgpakket. Hierin zitten extra vergoedingen, bovenop de aanvullende verzekering. Zoals voor fysiotherapie, psychosociale hulp en een slaapcursus. Klanten vinden actuele vergoedingsinformatie in Mijn | Polis.
- De vergoedingen in het Aanvullend Zorgpakket gelden nu óók voor alle meeverzekerde gezinsleden met een aanvullende verzekering. Dat was eerder niet altijd zo.
Extra aandacht voor digitaal gemak
Er is veel mogelijk met de vernieuwde app en digitale omgeving. Hier wilden we op verschillende manieren aandacht aan geven.
- Een brief naar klanten zonder e-mailadres: we vertelden daarin hoe ze de informatie online kunnen krijgen en wat daarvan de voordelen zijn. We zien dat steeds meer klanten daarvoor kiezen.
- Een mail naar klanten zonder toestemming voor digitale informatie: we vertelden daarin voor welke soort informatie ze toestemming kunnen geven. Zoals voor het ontvangen van een polisblad, verzekeringsinformatie, nieuwsmail en informatie over acties.
Geen zorg gebruiken en toch de waardevolle kant van een christelijke zorgverzekering ervaren
We willen ook van betekenis zijn voor klanten die geen zorg hebben. Hoe kunnen ook zij meerwaarde ervaren? Dat deden we op verschillende manieren.
- Uitbreiding van onze programma’s: met het programma ‘Zorgen voor elkaar en jezelf’ bieden we klanten iets extra’s. Ze kunnen zich aanmelden voor informatie over: sterke relaties of omgaan met rouw. Ook bieden we informatie voor sterke gezinnen, ouder worden en meer. Kijk maar eens op de pagina Zorgen voor elkaar.
Het platform Zorgen voor elkaar verbeteren en uitbreiden.
- We hebben het programma Zorgen voor elkaar opnieuw ingericht. De informatie is verdeeld naar hulpvraag.
- Er is een nieuw onderdeel toegevoegd: Ouder worden. Met handige informatie, tips, podcasts en gesprekskaartjes.
- We hebben relatieavonden georganiseerd op een nieuwe manier: online. En voor een nieuwe doelgroep: singles.
Onze christelijke identiteit verder invullen.
- We hebben een nieuwe folder en een vernieuwde webpagina met informatie over onze visie. We vertellen in korte tekstjes waar we voor staan en wat ons doel is.
- Via onze Facebookpagina deelden we informatie over De christelijke | Adviesraad en uitspraken van Jos over medisch-ethische onderwerpen.
- Via social brachten we een stelling onder de aandacht via ‘Principes op de weegschaal’. Met als doel mensen het gesprek te laten aangaan over medisch-ethische onderwerpen. Het leverde meer dan 1.000 reacties op.
Functies van de app uitbreiden en online rekeningen insturen promoten.
- We hebben de app verbeterd. U kunt zorgkosten bekijken voor kinderen tot 12 jaar. En voor gezinsleden die daarvoor toestemming hebben gegeven. Ook kunt u informatie terugvinden van berichten, rekeningen en betalingen tot 90 dagen geleden.
- We verkenden de mogelijkheid om via de app met iDEAL te betalen. Dit wordt later in gebruik genomen.
- We verstuurden 6 maanden een folder bij het papieren declaratieoverzicht met een uitleg van onze app. Eind 2019 ontvingen we veel meer rekeningen digitaal. Het aantal klanten dat onze app gebruikt is met ongeveer 2.000 gestegen.
Beoordelen via welke kanalen we klanten het beste kunnen helpen.
- We hebben het kanaal e-mail gesloten. Het blijkt dat wij klanten het beste kunnen helpen via de telefoon. Via e-mail is de vraag of ons antwoord namelijk vaak niet direct duidelijk. Ook mogen we geen privacygevoelige informatie delen.
- Het kanaal chat is ook gesloten, daar maakten klanten zeer weinig gebruik van.
- In 2021 hebben we het kanaal WhatsApp in gebruik genomen.
Ook interessant
- We testen onze ideeën
Lees hoe we klanten laten meedenken.